Frågor och svar

Fem frågor rörande ROT-avdrag

Hembesök

Vi åker i regel inte ut och tittar först inför hemstädning, fönsterputs. Vi ger dig en uppskattning på tidsåtgång och ett ungefärligt kostnadsförslag över telefon eller e-post och kommer sedan ut på överenskommen tid och utför arbetet.

Provstädning

Är du intresserad av regelbunden hemstädning så bokar vi in dig med en städerska som har möjlighet att fortsätta enligt dina önskemål om veckodag och tid. Efter er första städning återkopplar vi och stämmer av att allt varit till belåtenhet och fastställer fortsatt schema. Normalt kan vi starta med några dagars varsel. Inga väntetider.

Det är bra om ni kan vara hemma en stund vid första städtillfället för att visa runt er städerska och informera om ni har särskilda önskemål, om något behöver speciell skötsel och om särskilda rengöringsmedel ska användas i för olika syften. Visa vart ni förvarar era städredskap, visa soprutiner och kom överens om en nyckelrutin. Sedan klarar sig hemstädaren själv och med en fungerande nyckelrutin behöver ni inte vara hemma vid varje tillfälle.

Regelbunden hemstädning

Det är inte bindande att boka in ett regelbundet städschema med oss. När ni bokar in er med en av våra hemstädare t.ex. varannan vecka så är det samma städare/städerska som kommer varje gång vid samma tid, utan att ni behöver påminna oss. Vi skickar inte ut ett skriftligt schema utan ni får själva hålla uppsikt över era inbokade städdatum. Önskar ni att byta tid eller veckodag kan vi inte garantera att det fungerar med just er hemstädares schema pga. att de kan vara fullbokade av andra kunder.

Om er hemstädare skulle vara sjuk eller av annan anledning inte har möjlighet att infinna sig till avtalad tid kontaktar vi alltid er för att höra om ni vill ha en tillfällig städerska eller hoppa över/omboka.

Vår personal

Det är viktigt att ni känner er trygga med våra tjänster, därför väljer vi personal med omsorg och anställer endast personer vi har fullt förtroende för. Vi utbildar vår städpersonal internt i teori och praktiskutbildning oavsett tidigare erfarenheter.

De flesta av våra anställda är ursprungligen rysktalande. Färdigheterna i det svenska språket kan variera, men vi har som krav att alla våra anställda studerar på ex. SFI för att förbättra sina språkkunskaper.

I övrigt har våra anställda alltid rätt till fem minuters rast per timma. Vår personal får själva välja hur de vill fördela denna tid.

Förberedelser

Se till att plocka i ordning och undan kläder, leksaker, disk och småsaker som kan vara i vägen för städningen. Ni behöver se till så att ni har de rengöringsmedel och redskap som arbetet kräver. Om ni saknar något redskap, ex. en golvmopp, så kan vi inte våttorka golven

Städmaterial

Vid återkommande och mindre hemstädningar håller kunden med städmaterial och vi står för arbetskraft. Har du bokat fönsterputs har vi alltid med oss redskap utan extra kostnad och behöver bara tillgång till vatten.

Om du inte har möjlighet at hålla med städgrejer själv eller vid större städprojekt så som byggstädning, storstädning och flyttstädning rekommenderar vi vår egen utrustning för en kostnad på 600:- för material och transportavgift. Transport- och materialkostnad är inte berättigat för skattereducering.

Städmaterial vi rekommenderar

    • dammsugare & dammsugarpåsar
    • golvmopp & hink
    • extra hink
    • disktrasor
    • microfibertrasor
    • skrubbsvampar
    • dammvippa
    • toalettborste
    • diskborstar
    • stålull, ex. svinto
    • hushållspapper

Rengöringsmedel

    • allrengöringsmedel
    • såpa
    • diskmedel
    • skrubbcremé, ex. vim/jif
    • toalettrengöring, ex. WC-duck
    • fettlösande rengöringsmedel för kök, ex. sprayflaska
    • kalklösande medel för badrum & toa, ex. sprayflaska
    • ev. fönsterputsspray för glas och spegelytor

Nyckelrutiner

Nyckelrutiner kan göras på olika sätt efter vad som passar er vardag bäst. Vi är vana med både nycklar och larm.

Ger ni hemstädaren en nyckelkopia så skickar vi er en nyckelkvittens på att vi ansvarar för den och där vi binder oss till att nyckeln endast används vid överenskomna tider för hemstädning.

Ett annat alternativ är att lägga nyckeln på ett överenskommet gömställe – t.ex. en blomkruka utanför huset.

Betalning

Betalning sker via faktura. Vid engångsuppdrag och förstagångsstädning fakturerar vi er någon dag efter arbetet har utförts och faktureringsavgift då 50:- Vid regelbunden tjänst faktureras ni en gång i månaden. Fakturan har 10 dagars betalningsperiod. En faktureringsavgift på 35:- tillkommer.

Våra fakturor hanteras av Noxfinans

Skattereduktion

Köpare av hushållsnäratjänster har möjlighet till skattereduktion på 50% av arbetskostnaderna. Efter den 1 juli 2009 kom skatteverket med nya regler; ”fakturamodellen” vilket innebär att skattereduktionen är avdragen redan vid fakturabetalning. Vi sköter ansökan till Skatteverket och behöver ert personnummer. Vi behandlar alla personuppgifter enligt PUL. Har ni inte täckning för skattereduktion blir ni betalningsskyldiga för hela arbetskostnaden. Ni som köpare ska få löpande information från SKV om den preliminära skattereduktionen som ni tillgodoräknats och det redovisas även på er inkomstdeklaration året därpå.

Krav för att få skattereduktion

Endast privatpersoner får Rut- och Rot-avdrag
Arbetet ska vara utfört i eller nära anslutning till din eller dina föräldrars bostad.
Du måste ha fyllt 18 år vid årets utgång.
Du måste ha en så hög inkomst att skatten blir minst lika hög som skattereduktionen

Läs mer på  Skatteverket.se

Avbokning

Avbokning ska göras till vår kundtjänst via tel:08-630 07 24, e-post till info@stockholmstadgruppen.se eller sms till vår kundmobil 0700-77 00 33 senast 24 timmar innan förbestämt städdatum. Därefter debiteras du med fullt pris.

Försäkring & Reklamation

Vi är och vår personal är försäkrade. Vi har fullständig ansvarsförsäkring via Trygg-Hansa. Om en olycka skulle inträffa som vi är ansvariga för så ersätter vi er. Vi har som policy att vår personal måste kontakta kontoret direkt vid skadetillfället – därefter kontaktar vi er. Upptäcker ni en skada vi inte uppmärksammat behöver ni anmäla det till oss senast 3 dagar efter städtillfället. Är ni inte nöjda med hur städningen har utförts behöver ni kontakta oss helst samma dag, men som senast 10 dagar efter städtillfället. Meddela då konkreta orsaker till varför städningen inte var till er belåtenhet så gör vi vad vi kan för att åtgärda det.